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Voici notre copie de l'oeuvre de Modigliani

" PETITE FILLE EN BLEU (1918)".

Cette oeuvre fait partie d'une collection privée à Paris.

This is our hand-painted  copy of  Modigliani's

"LITTLE GIRL IN BLUE (1918)"

which is part of a private collection in Paris.

 

 

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Huile sur Toile - Oil on Canvas

92 x 60 cms - Ref N° CG 159

     C'est cette oeuvre qui a été sélectionnée pour figurer sur l'affiche de l'importante rétrospective consacrée à Modigliani intitulée "l'Ange au Visage Grave" qui s'est tenue à Paris en 2002-2003.     

     En mai 1913, alors que Modigliani, déjà malade de la tuberculose, séjournait en Italie sur les conseils de ses proches dans l'espoir d'une amélioration, il correspondait par cartes postales avec son ami le docteur Paul Alexandre. Sur l'une d'elles, il définissait de façon énigmatique le bonheur comme un ange au visage grave et signait : le ressuscité (source : Biographie de Modigliani par Christian Parisot, éditions Canale Arte, page 232). Or dans le judaïsme - et bien que Modigliani ne fût pas pratiquant - l'Ange au Visage Grave n'est autre que Mal'ach hamavet, l'Ange de la Mort (l'Ankou breton), dont la simple évocation est lourde de sens : Modigliani pensait-il déjà à la mort comme une délivrance, ou bien se considérait-il comme en sursis après une resurrection toute temporaire ? 

          Quoi qu'il en soit, l' expression "ange au visage grave" a été utilisée hors contexte à propos de la "Petite Fille en Bleu" qui ne fut peinte que cinq ans plus tard. Il est vrai que sur le visage angélique de la fillette pèse une expression contrite suite sans doute à la réprimande qu'elle vient de recevoir de Modigliani : on dit qu'elle lui aurait rapporté une bouteille de limonade alors qu'il l'avait envoyée chercher un litre de vin ( source : Biographie de Modigliani par sa fille Jeanne, Editions Olbia Paris, page 119).

Claude Guillemet & Jonte Tychman 

     This is the painting that has been selected to be the official poster of the important Modigliani retrospective entitled "The Angel with a Grim Face" which was held in 2002-2003 in Paris, France .               

     In May of 1913, when Modigliani, long since suffering from tuberculosis, traveled to Italy on the advice of his family in the hopes of a remission, he corresponded  by post-card with his friend the doctor Paul Alexandre.  In one of the post-cards he gave an unclear and questionable definition of "happiness" as being an "angel with a grim face" and signed the card : "The Ressucitated" (in : Biography of Modigliani by Christian Parisot, Canale Arte editions, page 232). But it should be mentioned that in the Jewish religion (even though Modigliani didn't actively practice his religion) the "angel with a grim face" is none other than Mal'ach hamavet, the Angel of Death, the Grim Reaper -- a rarely spoken of and very frightening figure, the simple mention of whom carries a foreboding sense.  Was Modigliani at that moment already thinking of his own death as a deliverance from his suffering?  Did he possibly believe himself to be enjoying only a short temporary remission that would then lead to an agonising relapse ?

     Whatever the case, his expression "angel with a grim face" has been used out of context concerning the "Little Girl in Blue", which wasn't painted until five years later.  On the angelique face of the little girl there is, nonetheless, a slight look of shame due to the reprimand given by Modigliani : the girl, it is said, brought him back a bottle of lemon soda when Modigliani had, in fact, sent her out for a liter of wine (in : Biography of Modigliani by his daughter Jeanne, Olbia editions, Paris, page 119).

Claude Guillemet & Jonte Tychman 

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